Puterea recenziei de carte

Recenzia de carte

Ce este recenzia de carte

S-ar putea presupune că recenzia unei cărți reprezintă doar oferirea unei păreri despre cartea respectivă. Din păcate, nu doar simplele opinii reprezintă o recenzie de succes. Pe lângă un rezumat, informații despre autor, se mai face o presupunere: aceea că publicul căruia te adresezi nu a citit (încă) respectiva carte. De aceea, relevanța unei recenzii e dată și de cercetarea subiectului cărții, cu oferirea de comparații ale informațiilor existente și accesibile.

Informațiile referitoare la autor vor ajuta cititorul să contextualizeze conținutul cărții, prin prisma formării, pregătirii și experiențelor de viață ale acestuia.

Se impune precizarea că recenzia este mai mult decât o opinie care, inevitabil, are partea ei de subiectivism. Chiar dacă pot fi incluse, declarații de tipul „Nu-mi place” nu au nici o valoare informațională, ele fiind legate strict de preferințe personale. Iar preferințele individuale nu au relevanță pentru alți cititori de carte. Pentru a adăuga valoare unei astfel de afirmații, ea ar trebui argumentată, spre exemplu cu ceva de tipul „Nu-mi place cartea pentru că oferă un stereotip, e părtinitoare și nu aduce nici o dovadă justificativă.”

Printre regulile pe care încercăm să le respectăm o menționăm și pe aceea a „lăsării la dospit” a unui recenzumat, urmând să revenim asupra lui după câteva zile de la finalizarea lui pentru a vedea dacă nu cumva, revizuirea lui ulterioară nu ne va conduce la descoperirea unor aprecieri prea critice sau prea entuziaste la o primă redactare.

Puterea recenziei

O recenzie de carte reprezintă de fapt un ghid pentru potențialii cititori. Poate include opinii referitoare la întrebarea dacă autorul reușește sau nu să-și convingă cititorii. Practic, incluzând cele trei elemente principale (descrierea, analiza și exprimarea reacțiilor), recenzia este nu doar de un real folos viitorilor cititori, dar poate constitui un mijloc de promovare apreciat și chiar dorit de autori. numărul mare de noi titluri ce apar permanent pe rafturile librăriilor sau pe site-urile de profil, practic imposibilitatea oricărui cititor de a ține pasul cu noile apariții, conduce, în zilele noastre, la o concurență foarte dură pe piața cărții. De fapt, un procent relativ mic de autori (din totalul celor ce încearcă) reușesc să trăiască „din scris”.

Așa se face că recenziile de carte capătă o importanță tot mai mare pentru viața unei cărți. Cu cât mai multe, cu atât mai bine pentru o carte! Recenziile pot împinge un titlu tot mai sus pe scara succesului comercial. Ele vin în completarea eforturilor editurilor de a face publicitate cărților. Mai mulți cititori care-și exprimă opiniile și trăirile personale asupra și pe durata citirii cărții vor crea la un moment dat o masă critică ce-i va determina și pe alți oameni să citească respectiva carte. Exact aceasta este puterea recenziei, dacă ea se adună cu altele și altele care la un moment dat vor apărea tot mai frecvent „în calea” viitorului cititor. Și chiar dacă pâlnia se îngustează până la momentul achiziției, e de presupus că un adevărat cititor, odată „convins” să citească o anume carte, va renunța destul de rar înainte de a-și atinge obiectivul.

Iată deci că, nu doar editurile, marketer-ii și autorii înșiși contribuie la succesul unei cărți! Un rol aparte îl joacă cititorii, exact prin acest gen de aprecieri care sunt recenziile…

SaM
Ultimele postari ale lui SaM (vezi toate)

2 gânduri la “Puterea recenziei de carte”

  1. Totul este subiectiv. Pornind de la acest adevar irefutabil , cel putin in citirea cartilor, e clar ca o recenzie insemna a trece prin ciurul personal actiunea si personajele. E clar ca verdictul: de citit sau nu, este subiectivismul intruchipat. Tocmai de aceea nu-mi place sa citesc recenzii in care mi se povesteste cartea, de la A la Z. Apreciez insa o scurta descriere, care sa-mi stimuleze curiozitatea. Iar daca nu se intampla asta, imi aleg singura ”dezamagirile” – adica cartile pe care mi le cumpar. Am citit recenzii bune pentru carti pe care eu nu as fi dat doi bani. Si totusi am luat teapa. De ce?! pentru ca cel care a scris recenziile era mult mai talentat decat scriitorul. Asa ca, opriti-va sa mai povestiti cartile in recenzii. Induceti eroare, fie ca e vorba despre o carte buna, fie ca este vorba despre una proasta! Daaaar, daca unii sunt platiti sa induca aceasta eroare, atunci nu exista decat un singur cuvant: IMPOSTURA.

    1. În primul rând, țin să vă mulțumesc pentru timpul alocat exprimării unei opinii. Cu prima parte a mesajului sunt perfect de acord. De altfel am și spus pe undeva că orice recenzie e categoric subiectivă. Opțiunea de a citi, sau nu, o carte pusă în discuție este strict personală.
      Legat de rezumatul cărții, nu înțeleg cum poate un rezumat să inducă eroarea. Este exact partea “obiectivă” a recenzumatului, în raport cu ideile cărții. Oricum, rămâne la latitudinea cititorului acestor recenzumate să evite să citească rezumatul, mai ales dacă-și propune să citească respectiva carte.
      Și, trecând la ultima frază a mesajului Dvs. rămân în continuare uimit de tentația oamenilor de a căuta substraturi, ascunzișuri în orice demers. Mă văd obligat să resping categoric orice presupoziție a unor “plăți care să inducă în eroare”. Oricum, dacă vă mențineți părerea legată de “inducerea în eroare”, nu credeți că ar trebui să dați și exemple concrete? “Impostura” este definită ca fiind “șarlatanie, înșelătorie”. Faceți, vă rog efortul de a-mi explica unde anume am făcut așa ceva…
      Oricum, mulțumesc pentru mesaj…

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top