SQ3R/RICAR – metodă de citire/învățare

SQ3R

Survey – Questions – Read – Recite – Review

E momentul să detaliem una din tehnicile de citire prezentate în articolul anterior…
Și poate iei în considerare să vii în comunitatea noastră. Butonul de mai jos te invită la asta.

Tehnica SQ3R, cunoscută și ca RICAR a fost precizată pentru prima oară încă din 1946 de către Francis P. Robinson, în cartea sa „Effective Study”. Mai pompos vorbind, se spune că metoda SQ3R e „un mod de lectură sintetică a unui material de studiat, având la bază principiul orientării științifice investigative”. E clar? 😉

Haideți să simplificăm un pic…

Acronimul SQ3R provine din:

  • Survey: survolare globală a textului.
  • Questions: punerea de întrebări legate de esența materialului.
  • Read: citirea textului.
  • Recite: repetarea prin relatare a ceea ce s-a reținut.
  • Review: revizuirea corectă a ideilor reținute și recapitularea.

Această metodă are largă răspândire și prezentare în manuale universitare din Statele Unite ca metodă utilă de învățare în faza recapitulărilor de final și pentru pregătirea examenelor. Folosind metoda SQ3R, elevul poate intra într-o formă de dialog cu textul citit; este, de altfel, o formă de interacțiune directă și activă cu textul supus însușirii. O astfel de practică mărește șansele de înțelegere a textului citit, oferindu-i înțeles. El va deveni mai interesant decât în situația unei învățări mecanice.

Beneficii

Trebuie precizat că această metodă presupune o optimizare a folosirii timpului de lectură. Concentrarea pe structura textului oferă posibilitatea conceperii unei scheme generale, cu includerea informațiilor relevante, obiectivul fiind acela al gestionării eficiente a resurselor la dispoziție într-un interval de timp minimizat.

Interacțiunea cu informația va facilita o mai bună înțelegere a textului citit, va conduce la eliminarea erorilor de reproducere, la o învățarea sistematică și organizată.

Posibilitatea luării de notițe, punerea de întrebări și răspunsuri cu memorarea, revizuirea și înțelegerea celor aflate, toate acestea vor facilita asimilarea informației noi. desigur, o astfel de activitate nu e simplă, impune un considerabil efort intelectual, dar și folosirea unor resurse externe, precum caiet și creion, eventual calculator și (poate) imprimantă…

Etape

  1. Survey – Etapa răsfoirii. Fiind un prim pas, se va citi textul pentru creionarea unei imagini de ansamblu a conținutului, respectiv a capitolelor, a subcapitolelor, a definițiilor, a ideilor esențiale, a clasificărilor și a oricăror alte aspecte relevante procesului de însușire a textului.
    Răsfoirea nu e decât o rapidă parcurgere a textului, având ca obiectiv formarea unei imagini generale asupra a ceea ce ne propunem să asimilăm ulterior, într-o manieră activă și atentă.
  2. Questions – Etapa întrebărilor. Este etapa citirii cu atenție a titlurilor, respectiv subtitlurilor care trebuie transformate în întrebări. Acestea, la rândul lor, vor menține o atenție trează, cu sarcina mobilizării resurselor cognitive (gândire, atenție, memorare) necesare lecturii.
    Se va avea în vedere ca formularea întrebărilor să aibă legătură cu cunoștințe anterioare, cu scopul învățării, dar și fără a exclude scopul autorului, declarat, de obicei, în prefață. Întrebările se vor nota în caietul de notițe, sau într-un fișier editabil, lăsând spații libere pentru viitoarele răspunsuri. Se poate folosi și metoda împărțirii paginii în două coloane pe verticală, stânga fiind destinată întrebărilor, dreapta fiind pentru răspunsuri. Se poate vedea tehnica 5W1H sau 5W2H pentru formularea întrebărilor.
  3. Read – Etapa citirii. Având în vedere ideile principale și cuvintele cheie identificate anterior în etapa 1 și întrebările formulate în etapa 2, se va trece la citirea textului. Se formulează explicațiile și răspunsurile la întrebări. Parcurgerea principalelor idei și a notițelor se va face cu atenție, într-un ritm lent, fragment după fragment. se poate exersa repetarea textului prin citire cu voce tare.
  4. Recite – Etapa repetării. Are loc repetarea cu voce tare a ideilor principale și a răspunsurilor elaborate în etapa 3. Tot acum, cu caracter opțional de data asta, se pot concepe scheme care să cuprindă principalele idei.
    Este recomandabilă folosirea propriilor cuvinte, deoarece memorarea logică bazată pe înțelegere este superioară unei memorări mecanice.
  5. Review – Etapa recapitulării. Recitirea pasajelor relevante și revizuirea notițelor proprii permite o reanalizare a ideilor principale ale întregului text. De asemenea, se pot completa/corecta schemele, figurile și/sau tabelele cu informații noi și corecte. Se vor căuta exemple asociate conținutului studiat și se vor face conexiuni cu alte cunoștințe anterioare sau, de ce nu, cu experiența de viață personală. Este recomandat ca recapitularea să se facă la cel puțin o zi după etapa 4.

Bibliografie

MIHAI Sandu
Ultimele postari ale lui MIHAI Sandu (vezi toate)
close

Ținem legătura!

Nu facem spam! Citiți politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.

close
Font-+=
error

Vă place conținutul? Vă rog, distribuiți :)

fb-share-icon
Share
error: Conținut protejat!