Warning: Undefined array key "series_post_list_box_selection" in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 189
Warning: Undefined variable $maximum_items in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/addons/post-list-box/classes/PostListBoxRenderer.php on line 54
Notă:
A întemeiat și sistematizat întregi domenii filosofice, precum metafizica, logica formală, Retorica sau Etica. De asemenea, forma aristotelică a științelor naturale a rămas paradigmatică mai mult de un mileniu în Europa.

Educatorul lui Alexandru Macedon
Douăzeci de ani, discipol al lui Platon… Apoi, invitat de Filip al Macedoniei, maestru al tânărului Alexandru, cu speranța transpunerii învățăturii sale în practică de către viitorul Alexandru cel Mare. Acesta a fost Aristotel!
În fiecare mare etapă a zbuciumatei istorii a filosofiei, s-a găsit câte o minte cuprinzătoare, fie că vorbim de Antichitate, de Evul Mediu, sau de perioada modernă, „a existat câte un filosof care a încercat să unifice într-un sistem întreaga cunoaștere din vremea sa: Aristotel, Toma d’Aquino, Hegel”.
Aici se subliniază problema ridicată de noțiunea de sistem în cadrul filosofiei…
Asta pentru că, așa cum se spune, „filosofia este mereu pe drum, niciodată încheiată”.
Și totuși, prin opera sa, Aristotel a acoperit toate domeniile cunoașterii vremurilor sale, de la fizică, astronomie, biologie, la psihologie, metafizică, etică, politică, retorică și poetică. Lucrările sale au influențat imens cunoașterea pe o lungă perioadă de timp. E explicabil acest aspect prin aceea că „Aristotel a fost un maestru al gândirii raționale, ocupându-se de logică, de categorii, de idei generale, de silogisme”, dar și de concret, particular, lucruri empirice individuale, practic de experiență.
Noile concepte
Noțiunea de „categorie”, cu sensul de concept, a fost introdusă de Aristotel în limbajul filosofic.
Cauză primă? Din aproape în aproape, problema cauzalității poate avea o serie infinită, altfel spus, „nu există cauză decât într-o serie, prin derivare”.
Iar doctrina ființei este ontologia. Practic, autoarea ne spune că a ne întreba „ce este ființa?” semnifică o întrebare ontologică.
Aristotel a folosit câteva concepte esențiale, așa cum ar fi materia și forma. Astfel, el considera „materia este ființă ca potență de devenire”, ea ne-ajungând la întreaga sa determinație de „ființa asta”, sau „ființa aceea”.
Dar forma e cea care determină materia, ducând-o de la „ființă în potență” la „ființă în act”.
Pentru Aristotel, noțiunea de „cauză” avea o semnificație diferită de cea actuală. „Cauza” era una din condițiile de realitate ale respectivului lucru. El distinge patru cauze:
- cauza materială;
- cauza formală;
- cauza eficientă;
- cauza finală
În cazul unui exemplu banal, cel al unei statui ecvestre: cauza ei materială este blocul de marmură; cauza formală este dată de forma statuii, aceasta luând în stăpânire materia, excluzând astfel orice alte posibilități ale cauzei materiale de a deveni altceva; munca sculptorului de a obține forma dorită este cauza eficientă; dorința sculptorului de a oferi ceva frumos este cauza finală, practic scopul și sensul întregului proces.
Etica
Depărtându-se de viziunea maestrului său, Platon, cel care menținea opoziția dintre suflet și corp, Aristotel le subliniază unitatea.
Și totuși, Aristotel nu vorbește despre nemurirea sufletului, nemuritoare fiind doar partea activă a intelectului, cea cu totul eliberată de materie.
Care e menirea ființelor umane? Ei bine, asta e legată de intelectul activ, năzuind spre… virtute.
Politica
Omul e un zoon politikon, un „animal politic”.
Acordând importanță organizării statului, adică politicii, Aristotel merge pe exemple luate din realitatea foarte concretă, dând exemple despre ce trebuie făcut în una sau alta dintre situații. Între atâtea altele, există două exigențe centrale: cea a echilibrului și cea a unei aspirații către… De aceea, se impune o permanentă actualizare a cauzei finale, în condițiile respectării regulii de aur ca factor moderator.
Dorința și plăcerea
Aristotel susține că o ființă simte plăcere dacă ajunge la capacitatea sa în act, amintindu-ne aici despre ceea ce vorbeam mai sus despre „ființă în act”. Apare în gândirea acestui filosof ideea de timp etern., dar și aceea a unui prim motor.
Există o eternitate ne-temporală, în care-și găsesc locul, spre exemplu, matematica, sau figurile geometrice… Dar Aristotel subliniază devenirea, cea fără de început și sfârșit…
Primul motor și actul pur
Filosofia lui Aristotel a fost caracterizată ca fiind una a imanenței și a transcendenței, deoarece, deși plasat în timp, primul motor nu este timp. Nu poate fi gândit ca având limite, e invizibil, fără dimensiune.
Iată aici o exprimare de tip simbolic, un cifru, un mit filosofic, gândirea care se gândește pe ea însăși, aflându-și astfel împlinirea în gândire de sine.
Filosofia lui Aristotel a fost caracterizată ca fiind una a imanenței și a transcendenței, deoarece, deși plasat în timp, primul motor nu este timp. Nu poate fi gândit ca având limite, e invizibil, fără dimensiune.
O astfel de completitudine, de perfecțiune are reprezentare circulară, „forma circulară este forma ce se închide asupra sa însăși”. Și pentru că extremitățile (materia în stare pură fiind prea nedeterminată, iar gândirea gândirii fiind prea orbitoare) îi scapă, omul trebuie să fie ființa justei măsuri.
Un video
Voi continua să ofer conținut interesant (cel puțin în opinia mea 😛 )!
Dacă suntem pe aceeași lungime de undă, poate ai vrea să mă susții:
- Schimbare de soluție - 17 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (16) - 10 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (15) - 9 octombrie 2024
