Warning: Undefined array key "series_post_list_box_selection" in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 189
Warning: Undefined variable $maximum_items in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/addons/post-list-box/classes/PostListBoxRenderer.php on line 54
Notă:
Deși blamată multă vreme pentru impresia că a accentuat cultivarea plăcerii, iată, descoperim că filosofia epicureică este departe de trivialitatea și simplismul cu care tinde să fie asociată. Mai mult, ne surprinde să constatăm că e radioasă și bogată, iar odată ce renunțăm la prejudecăți și o analizăm măcar un pic, putem să facem o plimbare în grădina lui Epicur, cu prietenii…
Retragerea în grădină
Jeanne Hersch face o conexiune interesantă între două școli ale gândirii antice care pot părea diametral opuse, dar care, argumentează autoarea, au de fapt multe în comun. Este vorba despre epicurienism și stoicism, acesta din urmă făcând obiectul unui articol următor. În primul rând, prin simplitatea lor au avut o mare priză la public, cu largă răspândire în rândul maselor… Mai mult, fiecare din ele, ca doctrină, a avut trei componente, diferențele apărând doar în cadrul unei din acestea.
Să ne rezumă acum la învățătura lui Epicur. Trăitor între 342 și 270 î.Hr., el a fost contemporan cu perioada de decadență a lumii grecești, după dominația exercitată de macedonenii lui Filip al fiului său Alexandru cel Mare. Epicur își urmează părinții în exil la Colofon, unde se afirmă ca profesor de filosofie.
Cele trei părți ale doctrinei sale sunt:
- canonica sau logica, ce include un ansamblu de norme și reguli necesare căutării adevărului;
- fizica, sau teoria despre Natură, în cadrul căreia se aplică regulile precizate în prima parte;
- morala, partea cea mai importantă, ce constituie, de fapt, și rațiunea existenței primelor două, cea care identifică obiectivele de urmărit în viață, indicând și mijloacele atingerii lor.
La fel cu stoicismul, gândirea lui Epicur nu era altceva decât o teorie ce se dorea înainte de toate de ordin moral…
Ajungem astfel la scopul unei astfel de filosofii, acela de a-i ajuta pe oameni să-și afle fericirea.
Ataraxia nu are nici o legătură cu indiferența și nepăsare, ba chiar dimpotrivă, fundamentul său e dat de o radicală independență interioară de orice amenințare externă sau de toate sursele plăcerii. Ca urmare, se recomandă refuzul individual de a deveni robul a ceva.
Problema e că dobândirea păcii interioare e condiționată de înțelegerea mediului în care trăim.
Iată deci cum au ajuns acești gânditori să dezvolte o teorie a naturii sprijinită pe un principiu dublu: nimic nu provine din nimic și nimic nu se pierde în nimic.
Desigur, epicurienii aveau o concepție mecanicistă despre univers, cu acele idei legate de atomii cu dublă mișcare în curgerea lor continuă de sus în jos, din a căror ciocniri aleatorii se formează natura. Este exclusă astfel orice finalitate, orice cauză finală din concepția aristoteliană.
Astfel descrisă natura, devine mai simplă înfrângerea spaimei de zei și de moarte.
Un astfel de univers mecanicist permite totuși progresul omului, printr-un proces pozitiv al evoluției. Ei bine o astfel de viziune este radical opusă gândirii antice obișnuite, pentru care, undeva în trecutul îndepărtat ar fi existat o epocă de aur, de la care omenirea nu poate decât să decadă.
În această căutare, omul trebuie totuși să rămână stăpânul plăcerilor, pentru ca nici o dorință să nu-i tulbure sufletul.
Epicurienii nu sunt adepții unei abstinențe din rațiuni morale. „Asceza nu e valabilă decât atunci când constituie o condiție a independenței.”
Un video
O discuție la „Cafeneaua filosofică” pe tema cărții „Epicur și epicureismul antic” o carte datorată lui Andrei Cornea…
Voi continua să ofer conținut interesant (cel puțin în opinia mea 😛 )!
Dacă suntem pe aceeași lungime de undă, poate ai vrea să mă susții:
- Schimbare de soluție - 17 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (16) - 10 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (15) - 9 octombrie 2024
