Warning: Undefined array key "series_post_list_box_selection" in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 189
Warning: Undefined variable $maximum_items in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/addons/post-list-box/classes/PostListBoxRenderer.php on line 54
Notă:
Născut în 354 în Nordul Africii, cu o mamă creștină și foarte cucernică, totuși, tinerețea lui Augustin a fost marcată de desfrânare. Inițiat în filosofie prin intermediul scrierilor lui Cicero, brusc, la treizeci și trei de ani a apărut… convertirea…

Convertire pe bază de… Platon?
Nu am apucat (încă) să citesc lucrarea de căpătâi a lui Augustin, „Confesiuni”. Și înclin să apreciez că fără o credință puternică e dificil de înțeles. Jeanne Hersch ne spune că, în conformitate cu „propria-i apreciere, convertirea la creștinism a pregătit-o în el lectura lui Platon, apoi cea a lui Plotin”. Și că o posibilă explicație a acestui fapt ar fi aceea că „nu poți«mima» în sinea ta demersul gândirii platoniciene fără să te deschizi unei transcendențe”.
este clar totuși că punerea problemelor se face, dacă nu diferit de antici, cel puțin într-o altă lumină. Astfel gânditorul are în minte nu doar o altă experiență, dar și alte autorități, necunoscute filosofiei…
Astfel, în primul rând, învățătura ar trebui subordonate, pusă în conformitate cu o tradiție dată, cu o Revelație, renunțând astfel la o anumită coerență rațională. Acum, accentul cade pe emoțional, pe experiența trăită a sufletului. Într-o astfel de filosofie, „teoria e întotdeauna existențială”, avându-și bazele în experiența religioasă a autorului.
Rațiune și credință
Desigur, Augustin nu avea cum să evite problema raportului dintre rațiune și credință…
Și asta în condițiile în care credința se referă la Revelație, cea care, pentru credincios pare a fi mai apropiată de adevăr decât cunoașterea oferită de rațiune. Astfel, credinciosul nu-și subordonează credința rațiunii. Aici, putem cumva identifica o ireconciliere categorică, aș spune.
Cum încearcă Augustin să rezolve problema?
Abia apoi i se permite capacității de înțelegere să intre în scenă, înțelegerea intelectuală căutând doar să se înțeleagă pe sine.
De precizat că un o astfel de abordare are sens doar pentru credincios. Ne-credinciosul care ar vrea să intuiască măcar acest sens ar trebui, în măsura posibilului, să imite lăuntric atitudinea credinciosului.
Dacă ar fi să exprim o opinie personală, pare totuși că, indiferent de acest joc adiacent cu raporturile dintre rațiune și credință, Augustin nu face decât să subordoneze rațiunea unei autorități exterioare, renegându-se astfel pe sine însăși. Dar poate că e doar opinia unui necredincios… 🙂
Absurdul
Augustin mai ia o temă în discuție: problema contradictoriului, a absurdului. Și o face reluând mai vechea formulă: cred pentru că e absurd…
Creația din nimic
Cu această ocazie iată, gândirea occidentală e șocată prin introducerea de către doctrina creștină a ideii creației din nimic. Doar Dumnezeu exista „înaintea” lumii, și, un sens ce nu-l putem explica, chiar „înaintea” timpului…
Apoi apare problema învățăturii trinitare, în cadrul căreia se vorbește despre „trei Persoane în una”, chestie confuză, încercarea de clarificare venind prin noțiunea de trei ipostaze, trei funcții, trei aspecte, trei roluri…
Problema răului
Care e proveniența răului?
Sigur că cineva ar putea spune că totuși omul a fost creat „după chipul și asemănarea” lui Dumnezeu. Putea fi astfel pus răul în om? Altcineva ar răspunde că vorbim doar de o „asemănare”, lucru ce lasă loc pentru așa ceva…
Timpul și eternitate
Apare problema predestinării și ideea că pentru Dumnezeu, timpul e suprimat, El fiind în afara acestuia, fiind în eternitate… În acest context, apare o afirmație șocantă:
Aș mai remarca o idee cu grad mare de generalitate în procesul de apropiere de filosofie…
Abordarea oricărei probleme presupune abordarea unui mister:
Și în acest context, nu pot să nu-mi amintesc spusele lui Blaga:
eu nu strivesc corola de minuni a lumii
și nu ucid
cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc
în calea mea
Un video
O conferință Edictum…
Voi continua să ofer conținut interesant (cel puțin în opinia mea 😛 )!
Dacă suntem pe aceeași lungime de undă, poate ai vrea să mă susții:
- Schimbare de soluție - 17 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (16) - 10 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (15) - 9 octombrie 2024
