Warning: Undefined array key "series_post_list_box_selection" in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 189
Warning: Undefined variable $maximum_items in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/addons/post-list-box/classes/PostListBoxRenderer.php on line 54
Notă:

Stoa poikile
Pridvorul sau porticul zugrăvit (stoa poikile) din Atena anilor 300 î.e.n. a rămas în memoria filosofică nu doar ca locul în care Zenon din Kition (Citium) își ținea lecțiile, ci și ca nume preluat de această antică școală de gândire ce a traversat milenii, ajungând până la noi, continuând să provoace și să producă adepți.
Școala stoică a avut o durată de viață mai mare decât cea a lui Epicur. Aflăm că până prin secolul al II-lea după Cristos s-au găsit reprezentanți de seamă ai ei, cu influențe mult prelungite după aceștia. Astfel se pot enumera personalități mari influențate profund de acest curent de gândire: Poseidonios, Cicero, Seneca, Epictet, sau Marcus Aurelius, considerat ultimul mare contributor la fixarea stoicismului în mentalul colectiv.
Similar celei epicureice, și doctrina stoică are tot trei părți, cu accentul pus pe ultima, în condițiile în care și scopul e comun: acela de a-i învăța pe oameni cum trebuie să trăiască. Găsim astfel o logică, o fizică și o morală (etică).
Cum s-ar defini această apercepție comprehensivă? Simplu spus, e vorba despre impresia clară și evidentă pe care lucrurile le produc în suflet, având puterea evidenței.
Au dispărut atât ideile lui Platon, cât și formele actualizatoare ale lui Aristotel, doar percepțiile sensibile fiind izvorul întregii noastre cunoașteri. E momentul introducerii noțiunii de nominalism, ca fiind „o concepție filosofică potrivit căreia orice idee generală nu e altceva decât o abstracție, un nume, un cuvânt, dar nu o realitate. Singura realitatea e cea dată de particularul concret. Putem considera că stoicii erau nominaliști.
Să trecem la fizica stoică. În opoziție cu epicurienii care concepeau un univers mecanic în care totul are explicație prin căderile și ciocnirile aleatorii ale unor atomi imuabili, în lipsa oricărei finalități de ansamblu și fără intervenția zeilor, stoicii reiau ideea unui univers coerent guvernat de acțiunea divină, de un suflet al lumii care e activ în întreaga Natură. Iată cum revine astfel logos-ul lui Heraclit, unul ce menține în echilibru universul…
Această gândire are în miezul ei ceva similar unei adorații a ordinii naturale și a destinului, cele două, în ultimă instanță, fiind unul și același lucru. Rațiunea divină imanentă, cea care guvernează totul e o cauză finală.
Dar, în aceste condiții se ridică problema libertății. Răspunsul stoic este acela că „libertatea și supunerea coincid în libera adeziune la binele suprem”.
Într-un univers cârmuit de o Rațiune universală, existența răului nu poate decât să-l uluiască pe om. Cum e posibil răul, când lumea e guvernată de sufletul divin?
explicația găsită de stoici e aceea că fiind corelativ binelui, că în absența răului, binele n-ar avea sens, răul e așadar necesar binelui.
Asta nu înseamnă însă un îndemn la supunere pasivă în fața evenimentelor! Nicidecum. etica stoică e una activă, chiar eroică.
În plus, stoicul separă apele: omul care-și dorește ceea ce nu depinde de el este un sclav. Deosebiți de epicurieni, stoicii cer cetățenilor participare la viața socială, la viața politică, cer asumarea de responsabilități și îndeplinirea tuturor sarcinilor.
Jeanne Hersch ne spune că „după Dostoievski nu mai putem fi stoici”. E o afirmație dezamăgitoare…
Școala sceptică
Autoarea dedică ultimele paragrafe ale capitolului unui alt curent de gândire: cel al scepticilor…
După marile doctrine elaborate de Platon și Aristotel, a venit o vreme în care, din nou, gânditorii sau lăsat cuprinși de îndoială. Una principială: „este în genere posibil să știm ceva?”
Reprezentantul de seamă al Școlii sceptice a fost Pyrrhon din Elis.
Un alt nume demn de remarcat este cel al lui Plotin, în gândirea sa amestecându-se diversele curente ale epocii.
Alți memorabili gânditori ai primelor veacuri de după Cristos au fost Clement din Alexandria, sau Origene.
Un video
O discuție între Theodor Paleologu și Răzvan Ioan pe tema stoicismului…
Voi continua să ofer conținut interesant (cel puțin în opinia mea 😛 )!
Dacă suntem pe aceeași lungime de undă, poate ai vrea să mă susții:
- Schimbare de soluție - 17 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (16) - 10 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (15) - 9 octombrie 2024
