Warning: Undefined array key "series_post_list_box_selection" in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 189
Warning: Undefined variable $maximum_items in /home/deepdesi/public_html/citesc/wp-content/plugins/organize-series/addons/post-list-box/classes/PostListBoxRenderer.php on line 54
Notă:
Aristotelismul
Născut în Italia și educat inițial la abația de la Monte Cassino, Toma d ‘Aquino devine membru al Ordinului Dominicanilor la optsprezece ani. Fost elev al lui Albert cel Mare la Colonia (Köln) a devenit profesor la Paris, Orvieto, Vierbo și Roma, sfârșindu-și viața în 1274…
Uitată deja în Europa, opera lui Aristotel a fost readusă aici de învățații evrei și arabi. Această operă a împărțit spiritele medievale în două tabere, admiratorii ce voiau să păstreze cât mai mult din doctrina aristotelică și cei ce țineau cu dinții de tradiția creștină, ferindu-se de orice infiltrație păgână.
Ulteriorul Sfânt Toma, „Doctorul angelic” și-a asumat sarcina întocmirii unei sinteze între aristotelism și tradiția creștină. A împrumutat de la Aristotel conceptul ierarhic și continuu al ființelor ce populează lumea, deși, pentru antichitate lumea nu a fost rezultatul unei creații, așa cum considerau creștinii.
Oricum, Toma nu acceptă argumentul ontologic al lui Anselm.
În căutarea evidențierii continuității, evitând tragicul sfâșierii și al ruperii, Toma dă un exemplu precum cel de mai jos:
Ulterior, pe același tip de abordare Toma ajunge la ceea ce se numește cază primă, o cauză care ea însăși nu are cauză, ceea ce e numit în latină casa sui, „cauza de sine”, care e tot Dumnezeu.
Oricum, în concepția sa, Dumnezeu este un concept-limită ce transcende toate conceptele umane. Ca atare, cum putem vorbi despre Dumnezeu? Cum ne apropiem de el?
Via negationis – calea negației
Deși nu putem afirma nimic adecvat lui Dumnezeu, limbajul omenesc fiind prea omenesc, putem însă spune ce nu e Dumnezeu. Astfel, putem exclude ideea că Dumnezeu ar fi o ființă condiționată, contingentă. Prin negare, putem spune o mulțime de lucruri despre Dumnezeu, fără a pretinde că-l reducem la norme omenești.
Spunând ce nu este, îi păstrăm caracterul absolut…
Cealaltă cale – via eminentiae
Dacă pornim de la calități familiare ființelor create și le ridică la o asemenea putere încât să ne depășească închipuirea, putem vorbi iarăși despre Dumnezeu. Harul încoronează rațiunea, nu o contrazice.
Analogia
Toma s-a folosit de conceptul de analogie. Luând ca exemplu, noțiunea de bun, ea poate fi aplicată unui măr, unui câine, unui om, sau lui Dumnezeu, fără ca în fiecare caz cuvântul „bun” să aibă aceeași semnificație.
„Termenul «bun» nu este deci, în exemplele de mai înainte, nici univoc, nici echivoc; sensul său, la diferitele niveluri la care e folosit, nu este nici cu totul diferit, dar nici identic. Este analog, adică păstrează, prin toate diferențele, ceva constant.”
Această metodă, cea analogică, se numește via eminentiae.
În problema raportului suflet-corp, Toma se plasează mai aproape de Aristotel, decât de Platon, în sensul că sufletul era forma corpului, iar cele două, sufletul și corpul formează o unitate.
De asemenea, el considera că Statul și Biserica trebuie să meargă împreună, similar rațiunii și harului.
Jeanne Hersch mai ridică o problemă: aceea a componentei metafizice a filosofiei. Astfel, ne spune că metafizica intervine în interogația filosofică. Dar că există și filosofii atee, antiteologice sau ateologice, ce se vor total eliberate de concepții teologice, nefiind astfel nevoite să le combată. În filosofia propriu-zisă, neimpregnată de teologie și nici subordonată acesteia, interogația e radicală.
„Drumul filosofiei e fără sfârșit…”
Voi continua să ofer conținut interesant (cel puțin în opinia mea 😛 )!
Dacă suntem pe aceeași lungime de undă, poate ai vrea să mă susții:
- Schimbare de soluție - 17 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (16) - 10 octombrie 2024
- Pseudoștiința medicală (15) - 9 octombrie 2024

