Bătălia pe mare a lui Aristotel

Acesta e articolul 17 din 102 al seriei „Anecdote filosofice”
Navigare în serie< cunoașterea la PlatonPovața lui Aristotel despre precizie >
[site_reviews_summary title=”Evaluări” assigned_posts=”Un sumar al opiniilor” schema=”true”]

În orice afirmaţie şi negaţie, fie în cazul celor uni­versale spuse în chip universal, fie în cazul celor singulare, ar fi necesar ca, dintre opuşi, unul să fie adevărat, celălalt fals, iar nici unul din doi, în cele ce se ivesc, să nu fie la întâmplare, ci toate să fie şi să se ivească cu necesitate.”

Similar multor perioade din trecut, și azi există oameni adepți ai unor curente ce cred în destin, sau soartă. Pe la noi circulă zicala „ce ți-e scris în frunte ți-i pus…” S-au scris cărți și s-au făcut filme pe această temă. E o problematică dificilă, dar ceea ce trebuie acceptat e următorul risc: cine crede că viața îi este predefinită (nu contează de cine, sau de ce) ar putea să considere că din moment ce nu are liber arbitru, e inutil să facă vreun efort pentru a se perfecționa.

Și ajungem astfel la întrebarea esențială: suntem responsabili de propriile alegeri?

În seria recenzumatelor „istoriei filosofiei antice” a lui Giovanni Reale întâlnim multe figuri ale filosofiei clasice. Deocamdată e disponibil doar recenzumatul primului volum, „orfismul și presocraticii”.

Așa cum îl vedea Aristotel, viitorul este o pagină goală, care așteaptă scrierea istoriei în desfășurare. În conformitate cu acest punct de vedere, el a scris după cum urmează în capitolul 9 al studiului său „Despre interpretare”:

„…ar trebui ca bătălia navală atât «să aibă loc» mâine, cât și «să nu aibă loc».
Dar cele de mai sus și altele de acest fel sunt fără nici o noimă. În orice afirmaţie şi negaţie, fie în cazul celor uni­versale spuse în chip universal, fie în cazul celor singulare, ar fi necesar ca, dintre opuşi, unul să fie adevărat, celălalt fals, iar nici unul din doi, în cele ce se ivesc, să nu fie la întâmplare, ci toate să fie şi să se ivească cu necesitate. Ar rezulta că nu ar mai trebui nici să chibzuieşti, nici să te odihnești ca și cum, dacă faci asa, va fi așa, iar dacă faci altfel, va fi altfel. Nimic nu se împotriveşte ca, într-al zece-miilea an de acum, unul să fi spus că avea loc un lu­cru, altul că nu va avea loc, astfel că în chip necesar una din cele două spuse să fi fost adevărată. Nu creează de asemenea nici o deosebire faptul că s-au rostit alternati­vele contradicţiei ori nu; căci e evident că aşa se petrec lucrurile, chiar dacă cineva nu a afirmat iar un altul nu a negat; într-adevăr, prin faptul de-a afirma ori nega nu înseamnă că un lucru va fi ori nu va fi, chiar dacă s-a fă­cut afirmaţia cu zece mii de ani înainte, sau în orice timp. Astfel încât, dacă lucrul era făcut să devină adevărat, în întregul timpului, era necesar ca el să se petreacă, iar fie­ care din cele petrecute era întotdeauna astfel încât să se petreacă cu necesitate. Căci ceea ce pe drept spune cine­va că va fi nu poate să nu se petreacă. Iar despre ceea ce s-a petrecut, era adevărat întotdeauna să se spună că va avea loc.

Astfel, acești comandanți de flotă pot alege sau nu să se angajeze mâine în luptă. Numai timpul o va spune. În consecință, Aristotel a susținut că o afirmație cu privire la un eveniment contingent în mod deschis nu are statut de adevăr în prezent, adică nu este în prezent nici adevărată, nici falsă.

În ceea ce privește producerea acelei bătălii pe mare, problema este deschisă, nedeterminată. Și astfel, având în vedere o astfel de propoziție p aferentă viitorului, trebuie să o avem atunci N(p sau nu-p), dar nu vom avea nici Np, nici N(nu-p), unde N indică necesitate. Și atât p cât și nu-p vor avea, în consecință, aceeași condiție de adevăr, și anume aceea de contingență nedeterminată, de a nu fi neapărat adevărat, nici neapărat fals.
O asemenea viziune asupra lucrurilor respinge orice fatalism predeterminist. Ea vede viitorul indecis ca fiind deschis în prezent, dezvoltarea lui supusă operațiunii încă incerte a alegerii și întâmplării. Și vede contingența metafizicii ca o coordonare a mâinii și mănușii cu nedeterminarea semantică a logicii.

Comentarii personale

Similar multor perioade din trecut, și azi există oameni adepți ai unor curente ce cred în destin, sau soartă. Pe la noi circulă zicala „ce ți-e scris în frunte ți-i pus…” S-au scris cărți și s-au făcut filme pe această temă. E o problematică dificilă, dar ceea ce trebuie acceptat e următorul risc: cine crede că viața îi este predefinită (nu contează de cine, sau de ce) ar putea să considere că din moment ce nu are liber arbitru, e inutil să facă vreun efort pentru a se perfecționa.

Și ajungem astfel la întrebarea esențială: suntem responsabili de propriile alegeri?

[site_reviews_form title=”Acum, chiar ai putea să faci o evaluare a acestui articol! 😉 ” description=”Un instrument prin care vă puteți exprima opinia.” id=”kt2pc6s5″]
Sandu MIHAI
Urmărește-mă
Ultimele postari ale lui Sandu MIHAI (vezi toate)

Ținem legătura!

Nu facem spam! Citiți politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.


Așa cum însuși autorul cărții, Nicholas Rescher spune, o călătorie prin veacuri de filosofia prin intermediul unor anecdote cu tâlc nu are cum să strice! Ba, dimpotrivă!


Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top