Libertatea lui William James

Acesta e articolul 66 din 102 al seriei „Anecdote filosofice”
Navigare în serie< Doamna sau tigrulVeverița lui William James >
[site_reviews_summary title=”Evaluări” assigned_posts=”Un sumar al opiniilor” schema=”true”]
Harvard William James

„[Deoarece orice considerente cognitive pot fi hazardate, voința este liberă și nedeterminată.] dacă, între timp, voința este nedeterminată, s-ar părea că doar credința în nedeterminarea ei ar trebui aleasă în mod voluntar dintre alte credințe posibile. Prima faptă a libertății ar trebui să fie să se afirme.

Pe această bază, James a menținut liberul arbitru ca o perspectivă auto-sustenabilă: avem liber arbitru pentru că putem și facem noi înșine acest lucru. Și așa cum a văzut el, această poziție nu este mai mult una de circularitate vicioasă decât este insistența rațiunii noastre conform căreia numai rezoluțiile problemelor rațional convingătoare merită să fie considerate acceptabile.

La urma urmei, liberul arbitru este, prin definiție, unul care funcționează neconstrâns de alți factori sau forțe externe. James a susținut că voința noastră poate și ar trebui să manifeste chiar acest fapt printr-o insistență care să nu lase nimic să stea în calea autoafirmării sale. Omenirea a evoluat atât de mult în Natură încât are o minte care cere raționalitate și se vede capabilă să acționeze sub îndrumarea ei. Raționalitatea nu va recunoaște nicio autoritate exterioară ei înseși. Și așa cum a văzut James, situația cu privire la libertatea voinței este în esență aceeași.

Iată că ne apropiem de finalul primului sfert de secol XXI și noi încă dezbatem dacă omul are liber arbitru…

Putem tranșa vreodată (la nivelul majorității oamenilor! 😆 ) dilema liberului arbitru?

*


Exclusiv pentru membri (indiferent de tipul de abonament), noul #recenzumat al cărții lui Trey Gowdy, „Nu strică să întrebi”…

Psihologul și filosoful Harvard William James a abordat problema clasică a libertății voinței pe baza pe două premise:

  1. Din câte putem spune, liberul arbitru este o posibilitate: nicio dovadă disponibilă și nicio considerație teoretică nu exclude posibilitatea liberului arbitru.
  2. Ori de câte ori considerente cognitive lasă o problemă nedeterminată, rezolvarea acesteia printr-o decizie pe baza unor considerații „practice” (care facilitează viața) este o procedură acceptabilă și adecvată din punct de vedere rațional.

În consecință, James și-a propus să raționeze după cum urmează:

„[Deoarece orice considerente cognitive pot fi hazardate, voința este liberă și nedeterminată.] Dacă, între timp, voința este nedeterminată, s-ar părea că doar credința în nedeterminarea ei ar trebui aleasă în mod voluntar dintre alte credințe posibile. Prima faptă a libertății ar trebui să fie să se afirme.

The Principles of Psychology

Pe această bază, James a menținut liberul arbitru ca o perspectivă auto-sustenabilă: avem liber arbitru pentru că putem și facem noi înșine acest lucru. Și așa cum a văzut el, această poziție nu este mai mult una de circularitate vicioasă decât este insistența rațiunii noastre conform căreia numai rezoluțiile problemelor rațional convingătoare merită să fie considerate acceptabile.

La urma urmei, liberul arbitru este, prin definiție, unul care funcționează neconstrâns de alți factori sau forțe externe. James a susținut că voința noastră poate și ar trebui să manifeste chiar acest fapt printr-o insistență care să nu lase nimic să stea în calea autoafirmării sale. Omenirea a evoluat atât de mult în natură încât are o minte care cere raționalitate și se vede capabilă să acționeze sub îndrumarea ei. Raționalitatea nu va recunoaște nicio autoritate exterioară ei înseși. Și așa cum a văzut James, situația cu privire la libertatea voinței este în esență aceeași.

Anecdote conexe

Opinii

Iată că ne apropiem de finalul primului sfert de secol XXI și noi încă dezbatem dacă omul are liber arbitru…

Mă voi rezuma la a introduce aici o lecție a doctorului Dragoș Ovidiu Argeșanu, una din care cumva ar rezulta concluzia „programării”:

Și pentru a nu rata provocarea, rămâne întrebarea clasică:

Putem tranșa vreodată (la nivelul majorității oamenilor! 😆 ) dilema liberului arbitru?


[site_reviews_form title=”Ai putea face o evaluare a acestui articol!” description=”Un instrument pentru opinii.” id=”kt2pc6s5″]

Sandu MIHAI
Urmărește-mă
Ultimele postari ale lui Sandu MIHAI (vezi toate)

Ținem legătura!

Nu facem spam! Citiți politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.


Așa cum însuși autorul cărții, Nicholas Rescher spune, o călătorie prin veacuri de filosofia prin intermediul unor anecdote cu tâlc nu are cum să strice! Ba, dimpotrivă!


Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top